Badania Jakoba
Nielsena pt. „Scrolling and Attention” z 2010 r. pokazały, że 8 na 10
internautów czyta tylko te informacje, które znajdują się w górnej części
strony (do końca ekranu). Co piąty przegląda to, co znajduje się niżej. Przez 5
lat dokonało się jednak wiele zmian w tym zakresie. Uwarunkowania
technologiczne takie jak coraz bardziej innowacyjna architektura stron
internetowych oraz nowe kanały przeglądania treści wpłynęły na zmianę
przyzwyczajeń internautów. Do częstszego scrollowania przyczyniło się głównie
korzystanie z urządzeń mobilnych.
Idzie nowe
Dziś blisko 66% uwagi
czytelników skupia się na niższych obszarach witryn, co pokazuje badanie
Tony’ego Haile’a pt. „What
you think you know about the Web is wrong” na łamach amerykańskiego tygodnika Time.
Na to, jak przewija stronę internauta, znaczący wpływ ma
konstrukcja strony internetowej. Elementy angażujące uwagę: przyciski
funkcyjne, strzałki czy różnej wielkości fotografie mogą zwiększyć skłonność do
scrollowania nawet o kilka procent.
Na zachowanie
internautów oddziałują również inne czynniki, np. wykorzystywany system. Użytkownicy iOS czytają dolną część strony
nawet o 17% częściej niż osoby pracujące w środowisku Windows, pokazują badania
agencji The Hub.
Nie bez wpływu na
zaangażowanie internautów pozostaje również długość witryny. Im strona jest
dłuższa, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że informacje znajdujące się w jej
dolnej części będą widoczne dla większości internautów.
Krok do użytecznej strony
Budując własną stronę internetową, powinniśmy wziąć pod uwagę, oprócz wniosków z badań statystycznych, preferencje naszych użytkowników. Ważne jest więc, by poznać nawyki internautów zaglądających na naszą witrynę. Rozwiązaniem może być narzędzie w postaci map przewijania strony dostępne w aplikacji służącej do badania zachowań użytkowników na stronie internetowej, Analyzeo. Pozwalają one sprawdzić, w co klikają internauci i jak przewijają treści. Dzięki temu każdy, kto prowadzi swoją stronę może ją dostosować do nawyków użytkowników, co pozwala kilkukrotnie zwiększyć konwersję, sprzedaż, a także efektywność wydatków na marketing.
Mapa
scrollowania daje możliwość prześledzenia obszarów serwisu, do których
zaglądają czytelnicy. Dane prezentowane są w formie kolorowej heat mapy, która
dokładnie wskazuje najczęściej i najrzadziej odwiedzane obszary strony.
Użyteczność i
funkcjonalność witryny wpływają na konwersję. Mapy przewijania strony dają administratorom
stron internetowych świadomość tego, co użytkownicy czytają najczęściej. Dzięki
temu mogą oni świadomie publikować najbardziej wartościowe z ich perspektywy
treści w określonych sekcjach stron, mając pewność, że zaangażują odbiorcę i
dotrą do niego.
Projekt jest realizowany w
ramach Programu Innowacyjna Gospodarka Działanie 8.1. współfinansowany z
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 85%
dofinansowania.
Analyzeo to polskie
narzędzie do badania zachowań użytkowników stron internetowych. Pozwala
sprawdzić m.in. w co klikają i jak przewijają treści. Dzięki temu każdy, kto
prowadzi swoją stronę, może ją poprawić i dostosować do nawyków odwiedzających
ją internautów. Takie rozwiązanie pomaga kilkukrotnie zwiększyć konwersję,
podnieść sprzedaż, zwiększyć efektywność wydatków na marketing, a także zdobyć
argument w negocjacjach z reklamodawcami. Generowane przez Analyzeo raporty są
łatwe do odczytania. Wykorzystują wizualizacje w postaci kolorowych map. www.analyzeo.com
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET