Administratorzy stron internetowych mają
możliwość pozyskiwania reklam z wielu źródeł. Nie jest to jednak takie łatwe,
jak mogłoby się wydawać. Istnieje wiele czynników, które wpływają na
atrakcyjność witryny dla reklamodawców.
Wycena
reklam na stronie internetowej
Samodzielna wycena powierzchni
reklamowej może zależeć od kilku czynników, np. od tematyki strony, grupy
docelowej, poziomu usability strony czy nawet od aktywności użytkowników w
witrynie lub powiązanych z nią profilach społecznościowych. Yaro Starak, autor
bloga o monetaryzacji stron internetowych (enterpreneurs-journey.com), uważa,
że zamieszczanie reklam na stronie internetowej może przynieść wymierne
korzyści, jeśli odwiedza ją co najmniej 500-1000 unikalnych użytkowników
dziennie. Zainteresowanie i aktywność internautów mają pierwszorzędne znaczenie
w przypadku wyceny przychodów z reklam. Najczęstsze metody wyceny to:
- CPM (cost per thousand) – wycena za liczbę wyświetleń;
- CPC (cost per click) lub PPC (pay
per click) – reklamodawca płaci tylko za kliknięcia w ogłoszenie, link lub
baner;
- CPA (cost per action) – płatność za określone działanie, np. wypełnienie
formularza lub dokonanie zakupu po przekierowaniu na stronę reklamodawcy.
Najlepsze
miejsca do umieszczenia reklamy
By zamieszczona reklama przynosiła
satysfakcjonujący dochód, potrzeba czegoś więcej niż wysokiej liczby odsłon czy
unikalnej liczby wejść na witrynę. Yaro Starak podaje, że witryna z liczbą 300
tys. odsłon miesięcznie może zarobić na kampanii CPM od 10 centów do 10
dolarów. Poza liczbą odsłon ważna jest również lokalizacja reklam na stronie. Jak
wynika z raportu Marketingprofs pt. “Eye-Tracking Study: How to Beat Display Ad
Blindness”, najczęściej oglądane miejsca na stronie to obszary znajdujące się w
jej górnej części, w szczególności w lewym górnym rogu oraz w okolicach nagłówka,
gdzie najczęściej zaleca się umieszczanie reklam.
Co
przyciąga wzrok?
Aby pozyskać wiedzę na temat tego,
które obszary witryny są najczęściej oglądane przez internautów, warto skorzystać
z narzędzia do badań zachowań użytkowników na stronie, takich jak np. Analyzeo.
Raporty generowane przez
wspomniane narzędzie w postaci kolorowych heatmap, w przejrzysty sposób
wskazują najpopularniejsze obszary witryny, jak również strefy ignorowane przez
internautów. Sekcje, na których odnotowano najniższą aktywność
internautów, oznaczane są kolorem ciemnoniebieskim, natomiast te, którym
użytkownicy poświęcili najwięcej uwagi, kolorem czerwonym. Takie dane pomagają odnaleźć
najlepsze miejsce do umieszczania treści komercyjnych na stronie internetowej.
Istnieje przekonanie, że internauci nie
zaglądają na dolne partie stron internetowych. Jednak nie sprawdza się ono w
przypadku wszystkich witryn. Strony internetowe są coraz dłuższe, a metody ich
przeglądania zmieniły się przez ostatnie lata. Smartfony czy tablety, które
uniemożliwiają wyświetlanie dużych obszarów na ekranie, wymuszają na odbiorcach
scrollowanie. Zdarza się, że całkiem atrakcyjnym miejscem na umieszczenie
reklamy będzie dolna część artykułu, np. w sytuacji, gdy przekaz reklamowy
będzie silnie skorelowany z treścią artykułu. Scrollmapa wygenerowana w
raporcie Analyzeo szczegółowo wykaże, czy i w jakim stopniu użytkownicy
zaglądają na dolne obszary witryny.
Tematyczna
zbieżność
Na skuteczność reklamy internetowej
wpływa również ogólna tematyka strony. Ta powinna być zbliżona do oferty
reklamodawców, których chcemy pozyskać. Według badań pt. „8 Steps to Developing
Ad Revenue from Your Website” opublikowanych na portalu webmarketingtoday.com,
reklamy źle dobrane tematycznie przynoszą najwyżej minimalny zysk. Na
pozytywnie skorelowany z treścią artykułu przekaz, zarówno w oczach
czytelników, jak i reklamodawców, wpływ ma wysoka jakość zamieszczanych treści.
Powinny być one rzetelnie przygotowane i zredagowane.
Projekt jest realizowany w
ramach Programu Innowacyjna Gospodarka Działanie 8.1. współfinansowany z
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 85%
dofinansowania.
Analyzeo to polskie
narzędzie do badania zachowań użytkowników stron internetowych. Pozwala
sprawdzić m.in. w co klikają i jak przewijają treści. Dzięki temu każdy, kto
prowadzi swoją stronę, może ją poprawić i dostosować do nawyków odwiedzających
ją internautów. Takie rozwiązanie pomaga kilkukrotnie zwiększyć konwersję,
podnieść sprzedaż, zwiększyć efektywność wydatków na marketing, a także zdobyć
argument w negocjacjach z reklamodawcami. Generowane przez Analyzeo raporty są
łatwe do odczytania. Wykorzystują wizualizacje w postaci kolorowych map. www.analyzeo.com
All rights reserved 2013 - 2025; Deweloper Ads-Center.NET